Moderatorius: Astro-Meška

Vartotojo avataras
Parašė insomnia
#337349 Neblogas istoriko dr. Dariaus Barono komentaras apie lietuviškosios pagonybės ir krikščionybės santykį. Manau jį perskaitę visokie neopagonys turėtų nusivilti. Ko gero idealizuota ir romantizuota pagonybė apie kurią kalba mūsų laikų Baltų tikėjimo puoselėtojai niekada neegzistavo

Griauna mitus apie senovės lietuvių religiją

Pagonybė lietuvių gyvenime nebuvo svarbi, žyniai nebuvo specialūs kulto tarnai, jais tikriausiai galėdavo tapti bet kurio sluoksnio atstovas, taip mano istorikas dr. Darius Baronas, kurį LRT laidoje „Istorijos detektyvai“ kalbino kultūros antropologas Virginijus Savukynas.

– Mūsų pokalbį aš noriu pradėti nuo tokio klausimo – ar XIII – XIV amžiuje pagonybė buvo alternatyva krikščionybei? Tai yra, ar Lietuva galėjo išlikti pagoniška šalimi?

– Toks klausimas yra provokuojantis. Tai pavojinga sritis, kurios istorikai paprastai nemėgsta. Pradžiai reiktų pasakyti, kad dauguma autoritetingiausių Lietuvos istorikų yra tą klausimą išaiškinę ir ne vieną kartą kėlę, kad alternatyvos nebuvo, kad krikšto priėmimas yra tiktai klausimas, ar Lietuva anksčiau ar vėliau tapo krikščioniška. Bet vis iškylantis ir jūsų pakartotas klausimas rodo, kad visuomenėje tos problemos yra gyvos ir kad žmonės dar yra neapsipratę su mūsų praeitimi. Jie jos nepriima tokios, kokia ji yra: su visais jos trūkumais ir laimėjimais. Jie ieško visokių alternatyvų.
Aš nesijaučiu galįs kažką įtikinti ar priversti kitaip mąstyti, bet paprasčiausiai reikia pabandyti pasižiūrėti į kitų tautų praeitį. Sakykime, yra keistas nusistatymas, kad pagonybė yra savitas dalykas, o krikščionybė priešingas, prieštaringas.
Man atrodo, kad visada reikia atsižvelgti į kitų tautų praeitį, ar mes tokie ypatingi. Armėnams ar gruzinams viskas tvarkoje - tūkstančius metų tautos išliko. Airiams su krikščionybe puikiai viskas derėjo. Mūsų kaimynams slavams irgi viskas gerai, nė viena tauta neišnyko. Pasižiūrėkime į kitas, sakykime, pagoniškas tautas. Na, prūsai, totoriai, kurie ilgą laiką buvo pagoniški. Jų statusas dabar kitoks, apgailėtinas. Prūsų išvis nėra, galime jiems pomirtinius nekrologus tiktai rašyti. Totoriai irgi šiai dienai yra labai silpni, gal demografinė padėtis kažką keis, bet šiaip ar taip matome, kad pagonybė buvo toks kultūros kodas, kuris galiojo ikicivilizaciniame laikmenyje. Ten, kur buvo krikščionybė, kėlėsi ir ta viduržemio jūros civilizacija. Į tokį kodą, kurį pasiėmusios kitos tautos sukūrė savo klestinčias šalis. Tai vyksta ankstyvaisiais ar vėlyvaisiais laikais iki pat XIX – ojo amžiaus. Ta visa sistema pakankamai gerai veikė.

– Bet ar lietuvių pagonybė taip pat nebuvo ta atskira civilizacija. Yra daugelis tyrinėtojų, kurie sako, kad pagoniška lietuvių kultūra buvo turtinga, iš jos mes galime pasimokyti, nes lietuviai mokėjo sugyventi su gamta. Šiandien tai yra aktualu.

– Jūsų klausimas apie siejimą su gamta, aišku, yra padiktuotas šiuolaikinių aplinkosauginių ideologijų žaliųjų ir jos yra lemiančios. Dėl to žmonės galvoja, kad praeityje buvo aukso amžius.
Jei persikeltume į tuos istorinius laikus, ką mes galime pasakyti apie senovės lietuvių santykį su gamta. Ar jie tikrai žiūrėjo į gamtą, kaip šiuolaikinis žaliasis.

– Tikriausiai šiek tiek kitaip.

– Nėra tokių duomenų. Mes iš tų šaltinių galime spręsti, kad lietuviai pragmatiškai žiūrėjo į tą gamtą. Lietuviams gamta buvo išgyvenimo priemonės, nes jei tuo metu žmonių gyvenimo vidurkis 25 – 30 metų, tai penkiasdešimt metų perkopdavo gal kokie 2 procentai gyventojų. Na, tai supraskime, kad žmonėms tas išgyvenimas buvo sunkus. Ne taip kaip mums. Dabar gyvename gerbūvio sąlygomis, ir bent masiškai žmonės iš bado nemiršta. To nereiktų nuvertinti.
Na, o dabar apie sugyvenimą su gamta. Buvo lydiminė žemdirbystė, ji buvo primityvi. Vistiek jie degindavo, sakykite, kur čia tas darnus sugyvenimas su gamta. Iš archeologų žinome, kad kai buvo apgyvendinta kokie derlingi upių slėniai, miškai buvo taip išretinti, kad po to upių vandenys nuplaudavo tuos dirvožemius, erozijos kiek būdavo. Nebuvo kažkokio ypatingo gamtos tausojimo, nes žmonėms visų pirma rūpėjo išgyventi sudėtingomis sąlygomis.

– Gerai, tuomet sugrįžkime prie Jūsų pabrėžto fakto. Negalime paneigti, kad tryliktame amžiuje pagonybė buvo sava, nes perduodama ji iš kartos į kartą, ėjo iš senelių, o krikščionybė buvo svetima. Ir tada mano klausimas. Ar galima sakyti, kad Mindaugas, kuris įvedė krikščionybę, tiesa nesėkmingai, yra išdavikas tuometinių lietuvių akyse, nes jis atsisakė protėvių religijos?

– Toks griežtas supriešinimas krikščionybė ir pagonybės, kaip kokių dviejų tarpusavio oponuojančių sistemų, yra gana schematiškas ir stereotipiškas. Mes žinome tikrai, kad krikščionys jautė tam tikrą nepalankumą, neapykantą tam tikroms nekrikščionybėms apraiškoms. Teisingas pasaulis yra krikščioniškasis pasaulis, na, o kitas pasaulis, yra paveiktas daugiau ar mažiau velnio jėgų.
Tuo tapu pagonybėje mes jokio tokio panašaus antikrikščioniško nusistatymo nematome. Tą pagonybę geriausia yra įsivaizduoti kaip tam tikrą gyvenimo būdą. Dėl to ir mes to, kas mums įprasta nedramatizuojame, nesuprobleminame. Lygiai taip darė ir pagonys lietuviai. Vieni gyveno valstietišką gyvenimą, kunigaikščiai turėjo savo gyvenimą. Buvo tai, kas įprasta. Tai yra tradicija.

– Bet jie turėjo dievus, jiems meldėsi, aukojo. Ir netgi, kai kurie kryžiuočiai su jumis nesutikdavo, nes juos paaukodavo dievams.

– Tai be abejo, bet jiems tie dievai nebuvo kažkokie tautiniai dievai ar tautiniai demonai. Perkūnas, Perūnas slavams būdingas ir visoms kitoms tautoms. Bendras indoeuropiečių palikimas. Ir jis įėjo į tą tradicinę kultūrą. Tarkime, yra daug tokių duomenų, kad tie patys lietuviai ar kitos gentys teiraudavosi tų pačių dievų: ar mums pasirinkti rusų dievą, ar vokiečių dievą. Tie dievai, jie savo darbą atlieka, bet jei pasirodo stipresnis dievas, tai jau yra įtampa ir jie prisiglaudžia prie stipresnio dievo.

– Pragmatiškai žiūrėdavo į reikalus.

– Taip, pragmatiškai. Ir čia nėra joks išskirtinis dalykas. Ir vikingam lygiai tas pats buvo. Jeigu dievas padeda laimėti, jis galingesnis ir jie išpažįsta jį. Ir tas motyvas yra labai paplitęs. Lygiai taip pat, aš manyčiau, ir lietuviam veikė.

– Ar iš tiesų taip buvo? Ką padarė Treniota? Jis nužudė Mindaugą, grįžo pagonybė į Lietuvą ir nuo jo iki pat Jogailos visi Lietuvos didieji kunigaikščiai buvo pagonys. Tai vis dėlto pagonybė buvo svarbi senovės lietuviams?

– Jūs kai kuriuos dalykus gana teisingai pastebėjote, pagonybė buvo vienas iš lietuvių išskirtinumo nuo kitų tautų bruožų. Tai iš tikrųjų lietuviai tuo skyrėsi ir tai bandė politiškai aktualizuoti, nes valdovo sostas pagal taisyklę turėjo būti paliekamas tik pagonių kunigaikščiui. Čia yra įdomus dalykas rodantis tam tikras sąsajas tarp lietuvių beatsirandančios tautinės savimonės ir pagonybės. Na, tokia sąsaja buvo. Kitas dalykas, kuris krenta į akis yra tas, kad lietuvių pagonybė buvo menkai politiškai artikuliuota. Mes beveik nieko nežinome, jeigu lyginame su, tarkime, antikiniais ar net su romėnais ir graikais, kur matome panteoną išplėtotą, kur matome mitus, dievų istorijas, jų kišimąsį į žmonių gyvenimus ir panašius dalykus. Nieko panašaus lietuvių atveju. Net ir su skandinavais lyginant. Matome reminisensijas pagoniškas, kurios dar buvo gyvos. Lietuvių atveju mes to nematome.

– Gal tiesiog neužrašyta?

– Tai va, manau, kad dėl to neužrašyta, kad nebuvo ką užrašyti. Gal tiesiog kažkokios nuotrupos buvo, bet jos tiesiog nebuvo išplėtotos.

– Bet buvo žyniai. Kas jie tokie? Jie turėjo visą tą tradiciją palaikyti?

– Žyniai dar labiau nei pati pagonybė man primena žaltvyksles. Jas kažkur pamatai istorijos šaltiniuose, bet kuo arčiau eini, tuo mažiau matosi. Žynių klausimas taip pat yra nuo seno istorikų diskuojamas, mitologų aktyviai eksploatuojamas, bet labai sunku aptikti tokių duomenų. Žinoma, kad Lietuvos kunigaikščiai burtininkavo, pranašavo ateitį. Žinoma, kad koks Kęstutis jautį paaukojo. Bet mes matome kunigaikščius praktikuojančius. Iš Livonijos kronikos matome, kad žemaičių žynys išpranašavo sėkmingą Skuodo mūšio baigtį. Jeronimo kronikoje aprašomi lietuvių žyniai ir panašiai, kurie kūjį garbino. Dlugošo kronikoje yra taip pat. Bet kas įdomu, Dlugošo kronikoje jie aprašomi pasiremiant daugiausia klasikinės pagonybės įvaizdžiais, nes ten yra net ir Flaminijus pažymėtinas, kaip vienas iš tų lietuviškų žynių. Labai romėniškas. Mano giliu įsitikinimu, tie Dlugošo pasakojimai, kurie vėliau labai išpopuliarėjo, yra labai įsiskolinę tiems romėnų klasikinės pagonybės įvaizdžiams ir jie labai yra retransliuojami.

– Bet jūs minėjote ankstesnius šaltinius, tai jie tikrai nesekė romėniška tradicija. Na, buvo tie žyniai, tik dabar klausimas kokie?

– Žmonės nori tuos žynius įsivaizduoti kaip kažkokius kunigų atitikmenis. Aš vedu mintį link to, kad žyniais galėdavo tapti bet kurio luomo žmogus turintis tam tikrų galių ir sugebėjimų vesti apeigas, pranašauti ateitį. Aš beveik pilnai įsitikinęs, kad lietuvių tarpe nebuvo tokio žynių luomo ar žynių klasės, kurie turėtų saugoti tradicijos branduolį ir panašiai. Labai abejotina, nes jie būtų aptikti šaltiniuose. Nė vienas kryžiuočių kronikininkas nerašė apie tai. Tokie dalykai verčia suklusti, nes ir vėlesniais laikasi po krikšto jokių tokių nėra. Yra žmonės, kurie praktikuoja tam tikras apeigas, yra burtininkai, kurie Europoje buvo. O tokių žynių kaip luomo neaptinkame.

– Kodėl po 1387 metų , kada Lietuva apsikrikštyjo, taip lengvai perėjo? Nebuvo pasipriešinimo, kažkokių pagoniškų maištų ir panašiai. Viskas atrodo taip lengvai?

– Na, tai aš irgi vedu link to, kad tokį neskausmingą perėjimą prie krikščionybės paaiškina, kad ta pagonybė buvo nestipriai išplėtota. Nebuvo tai politinė ideologija, nebuvo tai veiksmų planas. Na, sakykime, tai buvo gyvenimo būdas. Ir kai tu vienų dievų atsisakai, tai nebuvo skausminga tų dalykų atsisakyti. Juolab, kad tuos dalykus įveda didžiojo kunigaikščio valdžia ir bajorai. Čia kaip, žinot, Jogaila sako, kad jis kažkoks išskirtinis buvo. Ne, jis neišskirtinis buvo. Tiesiog buvo jau krikščionybė daliai lietuvių pagonių tapusi svarbiu dalyku. Daliai iš jų tai buvo laiko klausimas. Kai Algirdas ir Kęstutis nueina, ateina nauja karta ir kol dar Jogaila nekrikštytas, jis faktiškai veikia kaip krikščionis.
Tai buvo ieškoma tiktai tokio optimalaus būdo Lietuvai priimti krikščionybę. Ir tai nebuvo kažkoks vieno lenkų kunigaikščio kaprizas, kad reikia įvesti krikščionybę ir Lietuvą prijungti prie Lenkijos. Ne, to meto diduomenė veikė ieškodama konsensuso su krašto stipriaisiais bajorais. Čia buvo toks kolektyvis sprendimas, kas buvo viduramžiais ir kas yra pamirštama.

Ačiū už pokalbį.

„Istorijos detektyvai“ kartu su Virginijumi Savukynu 13.00 val. per LRT.

Šaltinis: http://www.delfi.lt/news/daily/lithuani ... z3XSDNhzGm

Ką jūs manote apie tai?
Vartotojo avataras
Parašė Sairusas
#337358 Nemanau, kad buvo kitoks pasirinkimas lietuviams, kunigaikščiams leidus krikščionių misionieriai pasirūpino, kad pagonių aukurai būtų sugriauti, šventos girios iškirstos, o su žyniais kas ten žino, gal kai kurie ir ant laužo sudegė, kaip garbinantys šėtoną. O kad nieko neišliko iki šių dienų tai' kad tais laikais žinios išlūpų į lūpas buvo perteikiamos. O kronikos buvo prafiltrutos bažnyčios.
Vartotojo avataras
Parašė insomnia
#337362 Kodėl jos turėtų būti prafiltruotos? :) yra begalė visokių dokumentų (pvz. Žemaičių vyskupijos vizitacija 1579 m. kuriuose labai aiškiai atsiskleidžia kad pagonybė tais laikais praktiškai neegzistavo. Svarbus dalykas čia tai, kad nenaudinga būtų filtruoti dokumentus, nes tokiu atveju nebūtų galima siųsti pastiprinimo, juk ten visi krikščionys tai kam siųsti. Jei reikėtų filtruoti ir užkariauti, tada kaip tik reikėtų skelbti, kad ten pagonys kuriuos nukariauti reikia.
Kitas svarbus dalykas tai, kad visuotinai sutinkamas archajinio mąstymo praktiškas požiūris į religiją. Kieno dievas stipresnis tą ir garbiname, tad žmonės be vargo keisdavo religijas. Pvz. įvyko karas tarp dviejų tautų. Pralaimėjusioji be vargo priima laimėjusios tautos religija, nes juk akivaizdu kad anų dievas stipresnis.
Kitas dalykas tai, kad išties yra begalė pavyzdžių kai tautos priimdavo krikščionybę be vargo ir net be kovos. Pvz. šiaurės amerikos indėnai kurių 90 proc. dabar yra krikščionys.
Parašė Pavel
#345955 ..,-insomia :) tu remiesi tik vienu saltiniu :) ,-nelygini Faktu...,-paskaityk ir rusiskus tinklapius ta tema...,jei tik supranti ta kalba...,-Pagonybes palikimas ir ten yra....,-ir ten islike daugiau ,neapsakomai daugiau,negu lietuvoje...,-Net rusiskas zodis:Pagnat,Pagan,-Reiskia varyti,vyti...,o lietuvos herbe-Vytis.....,-Uz situos isakymus Dievu...,-krikstijo kardu ir kalaviju....,(beje ,ar zinai..,kad rusijoje Putinas atidare slaptus archyvus :) ..,-jokio totoriu-mongolu jungo nebuvo :) ..,-ir buvo bendra Vedine valstybe sitoje teritorijoje......,-Zmogus neturintis savo saknu,istorijos,-neturi nieko..,-Juo galima manipuliuoti,pakisti bet ka....,-Ir kiekviena valdzia atejusi i valdzia...pirmiausiai puola perasyti istorijos,kad pateisintu save....,-musu valdzia irgi tokia yra :) ..,-o ka kalbeti apie tai kas buvo anksciau...,-Kai viskam vadovavo kataliku baznycia....) Dievų ir protėvių įsakymai - Akmenys moko
www.akmenysmoko.lt/...kalba.../diev-ir-protevi-isakym..
Vartotojo avataras
Parašė insomnia
#345965 Aš nesiremiu vienu šaltinių, tik įmečiau vieną straipsnelį. Tad prašau liautis man čia "diagnozes" nustatinėti ir į amseniškumus lysti. Jei pats remiesi (spėju) visokiomis Fomenkos ir Nosovo pseudoteorijomis tai nereiškia kad ir kiti taip daro ;)
Parašė Pavel
#345982 ..,-aha...,-varyk ir tu propoganda :) savo baznycios :) ..,-Labiau patikesiu Putinu ,negu popieziumi :)
Parašė Pavel
#345990 ..,-kai zmogus neturi argumentu..,-jis griebiasi prievartos...,-Tebuna tas perspejimas insomia :) ...,-O cia tiems kas domisi musu proteviais...,-Kaip jie laika skaiciavo...,-Sitoks laikrodis yra ir Britanijos geografijos draugijoje(Bent atrodo taip vadinasi)...,-vis del to Keltu palikuonys :) ..,-bendra buvo viskas :) ..,-Blin kol suradau intike....,-kokius 6 metus nebuvau lindes ten... :) .. https://www.google.lt/url?sa=t&rct=j&q= ... iyuBttk_XA
Vartotojo avataras
Parašė Lifelover
#346058 Labai protingas žingsnis sakyčiau yra remtis krikščionių propagandos knyga, kuri bando įrodyti, kad pagonybės nebuvo. Dabar ar neatrodo, kad čia vaikų lygio kliedesiai apskritai tokios diskusijos? Buvo ta pagonybė, kokią dabar kažkas įsivaizduoja, ar nebuvo niekada nesužinosim, nes kruvinieji kryžiaus nešėjai-budeliai sunaikino visus to įrodymus. Amen.

P.S.: Pats pagonis nesu.
Vartotojo avataras
Parašė insomnia
#346064 Deja čia ne krikščionių įrodinėjimas kad jos nebuvo. Krikščionys kaip tik sako kad buvo ir kad reikia gerbti ;) religijotyrininkai prieštarauja dabartiniai pseudopagonybei priskiriamą senovės pagonybės tąsą. enoji pagonybė numirė ir dabartinis jos rekonstravimas tegali būti etnologinio lygio, o jei versti tuos etnologinius duomenis religija, tai čia bus jau visiškai kas kito, bet ne senoji pagonybė. Per mažai duomenų kad atgaivinti.
Na o kiek teko būti Trinkūno organizuotose vestuvėse tai nei karto nebuvo apseita be "nacioanlinio ietuviško" augalo sėklų mėtymo, tas augalas buvo ryžiai. Hmm tikrai kas pagonybės autentika iškart ir padvelkia :)
Parašė Pavel
#346069 ..,-popieziumi sitame forume atsiduoda...,-jo smarves dvelksmas kai kam ,kaip smilkalu ....